Tussen hoop en vrees

In juli waren er presidents- en parlementsverkiezingen in Zimbabwe. Waarnemers lieten weten dat er dit keer minder onregelmatigheden waren dan tijdens de voorgaande verkiezingen. Maar ook dit jaar waren knokploegen, intimidatie, en sterke vermoedens van fraude niet van de lucht.

Ondertussen blijft Zimbabwe één van de armste landen ter wereld, mede vanwege economische sancties van Westerse landen. Die sancties zijn natuurlijk niet bedoeld om de bevolking te treffen. Maar dat gebeurt helaas wel.

Dat zien we ook in de City Life Church, en in het kindertehuis dat door de City Life Church wordt gerund. Jaar in jaar uit is het sappelen. Dag in dag uit is er dat hongergevoel. Kerken in Nederland moeten soms wat creatief zijn met hun boekhouding, om de cijfers nog enigszins goed te laten uitkomen. Maar dat is niets bij de financiële problemen van gewone mensen in Zimbabwe – en dus ook de kerk.

Het laatste plan is om de meiden die in het kindertehuis van de kerk wonen op een kostschool te doen. Daar krijgen ze kost en inwoning. Uiteindelijk moet dat goedkoper zijn dan hun verblijf in het kindertehuis, waar allerlei onderhoud moet worden gepleegd, waar ze vervoer nodig hebben van en naar school, en waar toegewijde vrijwilligers nodig zijn.

Het voelt als een kleine nederlaag om het zelfstandige kindertehuis voorlopig op te geven. Maar dat is het niet alleen. Het kindertehuis kan worden verhuurd aan mensen zonder dak boven hun hoofd. En tijdens de schoolvakanties worden de meiden van de kostschool naar een gewoon gezin gestuurd, gezinnen uit de kerk, zodat ze ook iets kunnen ervaren van hoe een warm gezinsleven kan zijn. De maatschappelijke missie van de kerk blijft overeind.

In de stad is het hard, maar ook op het platteland is het leven niet gemakkelijk. In Criston Bank is een missiepost van de City Life Church, zo’n 30 kilometer buiten Harare. Tijdens de verkiezingen liepen de knokploegen van de grootste politieke partij, de ZANU PF, daar over straat, om duidelijk te maken op wie men stemmen moest. En na de grote droogte van vorig jaar, is er nu sprake van extreme regenval, waardoor een groot deel van de oogst is mislukt. Er wordt hongersnood verwacht, onder de zelfvoorzienende boerenfamilies van het dorp.

Stichting KOZA is maar klein, en levert slechts een druppel op de gloeiende plaat. Soms voelt dat moedeloos. Maar het is niet minder belangrijk voor de mensen aan de andere kant. De mensen van de City Life Church voelen zich gesterkt door onze jarenlange inzet voor hun sociaal-maatschappelijke werk. De vrijwilligers van het kindertehuis zijn ons dankbaar voor de vrijwilligersvergoedingen die zij de afgelopen tijd ontvangen hebben. De meiden van het kindertehuis kunnen dankzij ons naar school. En de dorpsbewoners in Criston Bank hebben het mede dankzij ons, tot op de dag van vandaag, gered met elkaar. Wij blijven ons voor hen inzetten.

Martijn van Leerdam