Autobus

Het is crisis in Zimbabwe. Dat is in feite al zo sinds de start van het nieuwe millennium. Dit jaar is de crisis weer helemaal terug. Toch werkt stichting KOZA dit jaar niet alleen aan noodhulp, maar ook aan duurzame opbouw van het land.

Deze week heb ik de eerste aanbetaling voor een autobusje overgemaakt. De wagen, een tweedehands Japanner, zal worden gebruikt door het kindertehuis van de City Life Church in Kambuzuma. Op die manier kunnen de kinderen gemakkelijk naar school worden gebracht en snel weer worden opgehaald. Het vergemakkelijkt ook het bijhouden van de groenplantage naast het kindertehuis. Want probeer maar eens tien zakken kunstmest mee te nemen met het openbaar vervoer. Of tassen vol met tomaten en maïs, aan het andere eind van het groeiproces.

Het busje wordt eind dit jaar geleverd en definitief aangeschaft. Maar omdat het uit Japan wordt geïmporteerd, moet er tijdig een bestelling en een aanbetaling worden gedaan.

Hoewel sommige vertegenwoordigers van de overheid het ontkennen, wordt er in Zimbabwe mogelijk een nieuwe munt ingevoerd. Dat is een angstbeeld voor de bevolking, want dan kan er niet meer met harde munt worden betaald. De inflatie van de Zim Dollar bedroeg in november 2008 ongeveer bijna 80 biljoen procent (!).

Buitenlandse valuta zijn van grote waarde in het land. Anders kan er helemaal niets meer worden geïmporteerd. Door geld te sturen voor een tweedehands personenbusje draagt stichting KOZA op haar eigen, bescheiden manier bij aan de lokale economie en infrastructuur. Daarbij mikken we op misschien wel de allerarmste groep: weeskinderen.