KOZA in 2017

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Laten we hopen dat het zo werkt, want 2016 was voor Zimbabwe een jaar om snel te vergeten. Droogte, voedselproblemen, een nieuwe financiële crisis: de armoede, die toch al groot was, greep om zich heen.

Voor Stichting KOZA was 2016 geen slecht jaar. We hebben een recordbedrag naar Zimbabwe gestuurd, dat vooral is besteed aan twee grote projecten. In april hebben we de aanleg van een diepe waterput en -pomp gefinancierd, in Criston Bank, een kleine landbouwgemeenschap ten noorden van Harare. Daarmee zijn de keuterboeren (en hun families) in het gebied gespaard gebleven voor de ergste effecten van de droogte. Daarnaast hebben we een autobusje gesponsord voor het kindertehuis in Kambuzuma, een stadswijk in Harare. De meiden kunnen daarmee elke dag naar school worden gebracht. Ook de groenplantage die bij het kindertehuis ligt, waar onder meer tomaten en koolblad wordt verbouwd, is bij een autobusje gebaat. Bijvoorbeeld om water te halen en de oogst te vervoeren.

Het is dan misschien klein, maar in 2016 hebben we een verschil gemaakt in het leven van veel mensen in Zimbabwe. In 2017 zijn we onder meer van plan om onze steun aan het kindertehuis in Kambuzuma voort te zetten, door ondersteuning te bieden voor de vaste vrijwilligers. Ook hier gaat het om meerdere straatarme families, die direct baat hebben bij onze steun.
Meer informatie over het nieuwste project volgt binnenkort. Ook wordt er gewerkt aan het jaarverslag en het financiële overzicht van 2016, die hier binnenkort worden gepubliceerd.