Hoe is het nu in Zimbabwe?

Het is een tijd geleden sinds ik hier voor het laatst een nieuwsberichtje heb gepost. Maar ons contact met Zimbabwe heeft niet stil gestaan. Dominee David Mhlambeni, onze man ter plaatse, werkt in de City Life Church, in het centrum van Harare. De City Life Church heeft al jaren een weeshuis, waar straatkinderen worden opgevangen. Onze projecten in samenwerking met de Protestantse Gemeente Maassluis, de afgelopen twee jaar, hebben zich op dat weeshuis gericht.

9-de-groenten-worden-gewassen

Zo is er een groenplantage aangelegd naast het weeshuis, en is het gebouw van binnen keurig opgeknapt. De vijf meisjes die er wonen worden begeleid door vrijwilligers en enkele vaste bewoners van het huis. Hoewel er grote economische problemen zijn, hebben ze dankzij de groenplantage in elk geval genoeg maïs.

Daarnaast hebben we de aanleg van een diepe waterput in Criston Bank betaald. Criston Bank is een nieuw boerendorp, een eindje buiten Harare, en door het weerfenomeen El Nino is het daar dit jaar heel erg droog. Die droogte keert om de zoveel jaar weer terug, en daardoor komen de reguliere waterputten droog te staan — het grondwater zakt te diep weg. Nu staat er op het terrein van de kerk, die zelf nog moet worden gebouwd, een grote waterpomp die met onze financiële hulp is aangelegd.

image22

Ondertussen is de situatie in Zimbabwe zeer onzeker geworden. De banken hebben geen geld, salarissen worden niet uitbetaald, het leven staat stil. Armoede en honger grijpen om zich heen. We beraden ons op wat we vanuit Nederland kunnen doen.